Jokaisen
henkilön ollessa potentiaalinen markkinointiväline, syntyy täysin uudenlainen tapa
ja mahdollisuus tehdä mainontaa. Tapasin tällä viikolla Netprofile Finland Oy:n
viestintäkonsultin Christina Forsgårdin, joka on menestyksekkäästi luotsannut
useita yrityksiä ja merkittäviä tahoja sosiaalisen median aallokkoon.
Mielenkiintoiseksi keskustelunaiheeksi nousi eettinen kysymys siitä, että
tuleeko yrityksen työntekijän mainostaa yrityksensä tuotteita ja/tai palveluita
sosiaalisessa mediassa?
Kysymys jäi
pyörimään mieleeni ja päätin tehdä aiheesta pikatutkimuksen, jonka julkaisin
facebook profiilissani. Vastaajakunta muodostui suurimmaksi osaksi y-sukupolven
edustajista, jotka ovat jo työelämässä tai juuri sinne siirtymässä sekä
luonnollisestikin jo mukana sosiaalisessa mediassa jollain tapaa. Vastauksia
tuli yhteensä 35kpl ja tulos oli kerrassaan mielenkiintoinen.
Ehdottomasti
mielenkiintoisin huomio on se, että 34% vastaajista ei mainosta työnantajan
tuotteita ja/tai palveluita sosiaalisessa mediassa tällä hetkellä, mutta olisivat
kuitenkin valmiita mainostamaan, mikäli se koettaisiin hyödylliseksi. Näinollen
yrityksillä on käsissään täysin käyttöönottamaton voimavara, mikä
mahdollistaisi käyttöönotettuna sen, että yhteensä 51% yrityksen työntekijöistä
markkinoisi tuotteita ja palveluita sosiaalisessa mediassa nykyisen 17% sijaan.
Tämä tarkoittaisi noin 200% lisäystä nykyiseen!
Tämän
aikaansaanti vaatii yrityksiltä vain sen, että se viestii henkilöstölleen some
markkinoinnin tärkeydestä ja ohjeistaa markkinoinnin tapoja sekä tarjoaa valmiita
malleja, jolloin kynnys mainontaan on mahdollisimman pieni ja se koetaan aidosti
tärkeäksi osaksi työtä.
Totta on,
että lyhyt ja kapeaotantainen kyselytutkimukseni ei anna aukotonta kuvaa
yritysten henkilöstön suhtautumisesta someen, mutta sitä voidaan pitää suuntaa
antavana ja mahdollisena tulevaisuuden työkaluna, sillä PWC:n tutkimuksen
mukaan y-sukupolvi tulee kuitenkin muodostamaan 50% maapallon työvoimasta
vuoteen 2020 mennessä.
Selvää on
kuitenkin se, että potentiaalia somessa piilee ja voittajia ovat ne, jotka
onnistuvat valjastamaan sen täyteen tehoonsa!
Olli Henrik
Toiviainen
Töölöläinen
pienviljelijä ja somen suurkuluttaja
PS: Mielenkiintoista
nähdä, ovatko tulevaisuudessa kaikki töissä Somessa, kuin Karim Z. Yskowicz
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti