maanantai 20. tammikuuta 2014

Tehdäänkö maailman paras tuote?



Kohtaamme lukemattomia tuotteita ja tuotteistettuja palveluja päivittäin. Jokaisella meillä on erittäin hyviä kokemuksia aivan loistavista tuotteista/palveluista ja vastaavasti kokemuksia niistä, jotka eivät toimi. Näiden lisäksi meillä on mieletön määrä kokemuksia tuotteista, joihin emme koskaan tutustuneet, koska ne vaikuttivat jotenkin sekavilta, emme nähneet tarpeellisiksi tai emme ihan tarkkaan ymmärtäneet koko homman jujua.

Suomalaisittain tuotteistusta on helppo tehdä. Päätetään vaan mitä halutaan ja sitten tehdään se. Esimerkiksi seuraavalla kolmen kohdan tavalla:

1.       Tehdäänkö maailman paras tuote?
”Tottakai teemme parhaan tuotteen, koska olemme parhaita tässä meidän asiantuntija-alueella.”
-          Lukematon määrä tuotteistajia ja liiketoimintajohtajia

2.       Miksi tuotteesta tulee paras?
”Me kokoamme tuotteeseen parhaat tekniset ominaisuudet ja asiantuntijat.”
-          Lukematon määrä suunnittelijoita

3.       Mikä tekee tuotteesta parhaan?
”Meidän tuote on paras, koska me olemme parhaita tässä asiassa ja tuote on koottu parhaista osista.”
-          Lukematon määrä myyntihenkilöitä

Aivan mieletöntä! Tällä lyhyellä kolmen kohdan ohjeella voimme luoda maailman parhaita tuotteita. Muuta ei kannata miettiäkään, sillä vain paras tuote tuo oikeaa voittoa ja innovaatioita. Nyt sitten vain myymään tätä maailman parasta tuotetta hop hop!

No ostiko asiakas? - Ei ostanut.
Syitä on monia, kuten esimerkiksi: ”asiakas ei ymmärtänyt tätä tuotetta”, ”se ei käsittänyt, että tällä voi tehdä sitä ja tätä”, ”tuote oli asiakkaalle liian kallis”, ”asiakas ei halunnut näin hyvää tuotetta”, ”tuotteessa olisi pitänyt olla vielä sitä ja tätä”, jne.

Kerta toisensa jälkeen yritykset astuvat samaan miinaan ja tuotteistavat maailman parhaan ratkaisun kysymättä keneltäkään, että millainen sen tulisi olla. Selvähän se, sillä yrityshän se on tässä se asiantuntija, eikä asiakas. Näinhän se on, mutta asiakas tekee viimekädessä päätöksen, että onko tuotteella tulevaisuutta vai ei. Toisinaan saattaa olla, että onkin tehty asiakaskysely tai tutkimus siitä, mitä asiakkaat haluavat, mutta tuotteistuksen edetessä tekniset ominaisuudet tai palvelun tuotanto menee kuitenkin alkuperäisen tarpeen edelle, sillä niiden muuttaminen saattaisi lisätä kustannuksia tai tuotteesta tulisi teknisesti huonompi.

Kaikki tuotteet tulisi rakentaa asiakastarvetta ja/tai asiakasodotuksia vastaaviksi. (tässä vaiheessa kaikki skeptikot nostavat pöytään klassisen lainauksen ”Jos olisin kysynyt mitä ihmiset haluavat, he olisivat pyytäneet nopeampia hevosia” – Henry Ford)  Tämä ei tarkoita sitä, että lopetamme innovatiivisuuden vaan sitä, että tuotteet ja palvelut rakennetaan niin, että sitä tarkastellaan asiakasnäkökulmasta tuotteen alkuvaiheesta viimeiseen asiakaskosketukseen. Tällöin kaikki tuotteen osat valitaan sen perusteella, mikä on asiakkaalle sopivin, eikä sen perusteella mikä on paras.

Tarinan opetuksena haluan todeta, että rakentakaa tuotteenne ja palvelunne asiakkaan näkökulmasta katsoen ja tehkää rohkeasti valintoja sen mukaan. Sillä mikäli tuotetta ei osta kukaan, niin paraskin tuote on vain kasa kuluja!

Olli Henrik Toiviainen
Töölöläinen pienviljelijä ja upeiden tuotteiden puolestapuhuja

PS: ”When the product is right, you don´t have to be a great marketer” – Lee Iacocca

#palvelumuotoilu, #tuotteistus, #innovatiivisuus

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti