Sain viime viikolla rautaisannoksen brändilogiaa
tilaisuudessa, jossa yhtenä puhujana oli Anssi Vanjoki. Brändit itsessään ovat yksi
suurista intohimoistani, joten olin vilpittömän innostunut pyöritellessäni
erilaisia ajatuksia tilaisuudesta poistuessani.
Tietyllä mittapuulla on brändi sanana kärsinyt melkoisesti
inflaatiota, sillä siitä on jossain määrin muotoutunut eräänlainen trendisana.
Monet puhuvat sujuvasti brändinrakentamisesta ja sen ylläpidosta sekä
kehityksestä, mutta viimekädessä harvat ovat siinä onnistuneet siten, että varsinaista
brändiarvoa päästään oikeasti mittaamaan.
Vanjoki nosti brändinhallinnassa esille jäävuoriteorian,
joka tässä tapauksessa menee kutakuinkin näin: monista vanhoista ja vakaista
brändeistä on näkyvissä vain jäävuoren huippu. Tällöin pinnan alle jäävät
kerrokset voivat kannatella tuota näkyvää osaa vielä pitkäänkin, vaikka laivat
törmäilisivät näkyvään osaan ahkerasti. Vastavuoroisesti tuoreille brändeille
ei ole kehittynyt alleen vakaata massaa, vaikka niistä olisikin näkyvillä
samanlainen osuus, kuin vanhemmilla brändeillä. Vertauksen tiivistetty viesti
voidaan ajatella niin, että tuore brändi kestää kolhuja huomattavasti
heikommin, kuin vanha. Näinollen tuotaessa uusia tuotteita markkinoille,
kannattaa ne nojata vanhaan ja vakaaseen brändiin, vaikka ne eivät perinteiseen
tuoteportfolioon istuisikaan.
Liiketoiminnallisesti asia on mielenkiintoinen. Nykyään, kun
yllättävän monet isotkin yritykset pitävät uudet tuotteet täysin erillään
emobrändistä. Ajatellaan, että ei sotketa liiketoimintoja keskenään tai
halutaan poistaa emobrändiltä mahdollinen epäonnistumisen mahdollisuus. Tästä
viriääkin kysymys, että tekevätkö näin toimivat yritykset itselleen karhunpalveluksen,
kun eivät anna vanhan emobrändin täyttä tukea uudelle tuotteelle, vaan toivovat
sen pärjäävän täysin omillaan?
Tosiasia kuitenkin on, että kaikilla yrityksillä ei ole
taustalla vanhaa ja vakaata brändiä, jolloin brändinrakennus on aloitettava
aivan alusta ja uskottava lujasti omaan tuotteeseen. Näistä kumpuaakin elämää
suurempia tarinoita, joista syntyy myöhemmin niitä valtabrändejä ja suomalaisia
identiteettipalasia tuleville sukupolville!
Olli Henrik Toiviainen
Töölöläinen pienviljelijä ja brändifani
PS: Anssille suuret onnittelut uudesta professorinvirasta.
Pakko todeta, että Vanjoen salaisuus lienee ikääntyessä säilytetty nuorekas
innostus asioihin ja maailman muuttamiseen, mikä on ehdottomasti sitä parasta
tietotaitoa, mitä voi eteenpäin antaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti